пʼятницю, 23 лютого 2018 р.

Урок природознавство 2 клас


Природознавство          2 клас

Тема. Птахи навесні. Повернення перелітних птахів.
Мета:
·        Формування предметних компетентностей: розширювати знання учнів про розмаїття перелітних птахів; з'ясовувати, які зміни відбуваються у птахів з настанням весни; навчати бачити красу рідної природи, цінувати її і берегти; розвивати вміння знаходити взаємозв’язки в природі; виховувати повагу до природи, любов і дбайливе ставлення до птахів.
·        Формування ключових компетентностей:
Уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, розвивати пізнавальний інтерес.
Комунікативної: розвивати  мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням природничих термінів.
Соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в групах, виявляти ініціативу, докладати зусилля для досягнення спільного результату.
Громадянської: розширити знання учнів про природне багатство  України, народні символи України ( зокрема , лелека). Виховувати повагу до культурної спадщини держави.
Тип уроку: урок розвитку знань, формування умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійна презентація, відео з голосами птахів, матеріал для весняної галявини, малюнки перелітних птахів, слова до «асоціативного куща», малюнки до вправи «крок допомоги».
Тип уроку: урок з використанням нових комп’ютерних технологій.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Гра „Маска”
2. Вступне слово вчителя
Повітря, земля і вода – це природа
Природа – це я, і ви – це природа,
пустелі  і гори, поля і ліси, 
і ми – тільки частка цієї краси.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.     Інтерактивна вправа « Батоги»
- Який сьогодні день? Число?
- Яка зараз пора року?
_ Яка пора року йде після зими?
- Назвіть всі весняні місяці.
- Назвіть перші ознаки весни.( Розвиток бруньок; розпускання листків; зеленіє трава; з'являються первоцвіти; дні стають довшими, а ночі коротшими; сонце піднімається вище над горизонтом, повертаються з вирію перелітні птахи.)
Діти називають ознаки весни і одночасно на дошці з'вляюється весняна галявина: дерева з бруньками (листочками), сонечко, первоцвіти, «ключі» птахів.
2.     Перевірка домашнього завдання
2.1. Інтерактивна вправа « Крісло автора»
( учні по черзі розповідають про весняні зміни в житті рослин)
2.2. Гра « Так – ні» ( показуємо сигнальні картки)
-         Перші весняні квіти – це  (Ромашки. Підсніжники.)
-         У дерев починається – ( Опадання листя. Рух соку).
-         Першим зацвітає – ( Липа. Вільха)
-         Земля повністю вкривається травою у – ( Березні. Травні).


III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1) Використання прийому « Коло ідей»
 Подивіться уважно на дошку і подумайте, яка тама нашого уроку?
Відгадування загадки.            
Прилетіли гості,
Сіли на помості.
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати. (Птахи)
- Тема уроку «Птахи на весні. Повернення перелітних птахів».
( Слайд 1)
- Птахи повертаються із зимівель. І ось сьогодні ми поговоримо про перелітних птахів, ближче з ними познайомимось та будемо знаходити взаємозв’язки в природі.
 2) Вправа « Очікування».
- Що ви очіуєте від сьогоднішнього уроку? Чому б хотіли навчитись? Що дізнатись нового? ( Вчитель записує очікування на дошці )                                                 
3) Мотивація навчальної діяльності.
-         А для чого нам потрібно знати  все про весняне повернення птахів? Де в житті знадобляться ці знання?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.     Вправа «Асоціативний кущ»
- У вас на партах є картки з написаними словами, вам потрібно прикріпити на асоціативний кущ всі слова, які спадають вам на думку, коли ви поглянете на пташку. Працюємо в групах, даю вам дві хвилини, щоб ви порадились і хтось один з групи  прикріпив надписи (на дошці).

ПТАХИ
Зайві слова: зошит, телефон, лампа, двері, антена, ананас, будильник, тарілка, ложка, чайник, цукерка.
2. Вправа «Мозковий штурм»
- Чим птахи відрізняються від інших тварин? (Тіло птахів вкрите пір'ям, мають крила, дзьоб)
- Які бувають птахи?  (Осілі, кочові, перелітні)
- Пригадайте, яких птахів називають осілими.
- А яких птахів називають перелітними?
- Перелітні птахи – це птахи, які на зиму відлітають у теплі краї.
- Назвіть їх.
4. Розповідь учителя.
Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси. Птахи – окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без їх дзвінкої пісні.
Птахи – це діти повітря. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі і моря.
Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево, але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім повертатися назад можуть лише птахи.
( Слайд 2)
Грак
Граки прилітають ранньою весною.  Вони відновлюють старі й будують нові гнізда, готуючись весну-красну зустрічати
 Пір'я чорне з фіолетовим блиском, чорні ноги, довгий дзьоб.
Граки будують багаторічні гнізда на високих деревах. Часто утворюють колонії з десятків і сотен гнізд. Іноді граки тримаються групами з іншими вороновими. У степу можуть будувати гнізда невисоко від землі, у містах — на опорах ліній електромереж. Будувати нові або ремонтувати старі гнізда граки починають наприкінці березня, холодною весною — пізніше. На початку квітня самиця відкладає 3 — 5 зеленуватих з крапинками яєць розмірами 29×40 мм. Після 18 — 20 діб висиджування вилупляються сліпі та голі граченята. Самиця сидить з ними три тижні, весь цей час самець годує і самку, і пташенят.
Слово грак походить від слова гракати, тобто каркати.
Відмінності грака від інших чорних схожих воронових птахів, ареал яких є спільним з граком, є такими:
·                    Чорна ворона має повністю чорний дзьоб. Також грак має пряміший, більш гострий дзьоб. Чорна ворона в Україні майже не зустрічається.
·                    Галка менша та кругліша, має круглішу голову та менший дзьоб. Голова та верх спини в неї темно-сірого кольору. Крик галки вищий та дзвінкіший.
( Слайд 3 – « Граки прилетіли)
(Слайд  4 – шпак)
- А який ще птах є одним із перших вісників весни ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
Ось хатина, в ній – Співак
Як цю пташку звати…
                                (Шпак)  
-У кінці березня прилітають шпаки. Першими прилітають самці. Знаходять шпаківню, що їм до вподоби, і починають співати. Співом вони приваблюють самок і попереджають інших шпаків - місце зайняте. Коли мають вилупитися пташенята - спів стихає, а потім його можна почути дуже рідко. У птахів нові клопоти - треба годувати пташенят. Живляться шпаки комахами, черв’яками, яких збирають на землі.

Вчитель. Шпак – один із найвідоміших і найпопулярніших співочих птахів. Він може співати голосами інших пташок. У неволі шпак, як звикне, здатен вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів.
- Ось послухайте і подивіться відео як співає шпак.
Перегляд відео

 (Слайд 5 Плиска біла)
( Слайд 6 - Горихвістка)
( Слайд 7 – Водоплавні птахи)

-         Хто ж прилітає наступним? Ви дізнаєтеся розв'язавши ребус.
( Слайд 8)


( Слайд 9)

-  Майже разом із шпаками повертаються в рідні краї жайворонки. Жайворонок - одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті.
Зовні жайворонки непримітні: сірі, з темним ряботинням. У полі, на луці з таким забарвленням їх важко помітити. Особливо непримітна самочка - ні піснею, ні стрімким польотом не привертає до себе увагу. Доки самець співає, вона тихенько шукає поживу у траві або сидить затаївшись.
Живляться жайворонки комахами, а також насінням бур’янів.
22 березня у народі називають Днем жайворонків. 
В цей день міряються зима з весною: зима закінчується, а весна починається.
Люди вірять, що в цей день з теплих країв прилітають сорок різних птахів, і перший з них – жайворонок.              
Цього дня зазвичай пекли «жайворонків»: переважно з розкритими крилами і з чубчиками. Пташок роздавали дітям, а ті з криком і дзвінким сміхом бігли закликати жайворонків, а з ними і весну.


(Слайд 10 - Лелека )

- Лелека - символ любові до батька-матері, котрі благословили тебе на світ, а тому це - й символ сімейного благополуччя, любові до рідної землі, Батьківщини. Щасливий той двір, де є гніздо лелеки, бо він - птаха священна, за розорення його гнізда - кара вогнем. А ще лелека приносить до оселі немовлят. І щасливе те село, яке має хоча б одне лелече гніздо – його обходитимуть стороною чорні хмари та злі буреломи. Святий обов'язок лелеки - знищувати різних гадів, себто гадюк, жаб.  

( Слайд 11 – Соловей)
Розповідь про солов’я.
- На початку травня можна почути спів солов’їв. У цей час дерева вже вкриті молодою зеленню. Недаремно кажуть: Соловей прилетить тоді, коли зможе напитися роси або дощової води з березового листка. Солов’ї, зазвичай, селяться в садах, парках. Живляться жуками, мухами, гусінню.
Вчитель. Солов’ї, так само як і люди, вчаться співати тривалий час. Лише на третьому році життя вони стають справжніми співаками. У навчанні найголовніше, щоб молоді солов’ї мали змогу слухати старших. Досвідчені солов’ї - це ніби вчителі для молодих солов’їв. Його спів настільки високий і чистий, що людина, слухаючи соловейка, підноситься духом, очищується душевно і втішається чуттями. Він - передвісник справжньої весни в лісах та гаях.
- Давайте послухаємо чудовий спів солов’я.
Перегляд відео.

 (Слайд 12 - Ластівка)
- Найпізніше прилітають ластівки - в кінці травня.
Ластівки -  "діти повітря", на землю сідають  рідко й без бажання. В повітрі вони демонструють складні фігури вищого пілотажу: пікірують, роблять мертві петлі, планерують та перекидаються. Ластівки мають швидкість польоту 100 км за годину. Свої  гнізда птахи завжди облаштовують поблизу  людських осель.

( Слайд – 13 – Зозуля)

- А зараз ми познайомимось з незвичайною пташкою.

- Зозуля – це символ суму і туги за минулим і страждань нерозважливої матері. Вона має віщий дар – «кукує» людині літа. Кує» зозуля тільки навесні - від Благовіщення до Івана Купала, а як виб'ється – ячмінний колос, перестає... Вона першою вилітає у вирій і останньою звідти повертається, а це означає, що ключі від цього райського острова – у неї.


5.  Робота за підручником (с.112-113).
Гра «Рибки» (самостійне мовчазне читання учнями статті у підручнику).
6.  Інтерактивна вправа «Навігатор»
- Яка пташка першою повідомляє про приближення весни?
- Чи одночасно прилітають птахи до нас?
- Від чого залежить їх час прильоту?
- Хто прилітає навесні раніше самці чи самочки?
- Яких ще перелітних птахів ви знаєте?
- Які птахи занесені до Червоної книги України? Чому?
7.  Вправа «Крок допомоги» (Охорона птахів)
За вікном панує красуня весна. Повертаються перелітні птахи. Їх треба охороняти. А пригадати правила поведінки в природі нам допоможе незвичайний кошик. У ньому мудрі поради. Прошу озвучити їх.
(Діти витягують з кошика малюнки і озвучують поради)
 В лісі треба поводитися тихо.
Не беріть в руки пташині яйця і пташенят.
Не вбивайте пташок!
Побудуй шпаківню
Не принось пташенят додому
Не кидай камінням у пташку
Пам’ятай, птахи оберігають ліси, парки, сади від комах-шкідників та їхніх личинок. А ще птахи прикрашають наші ліси, радують нас дзвінким гарним співом.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1.. Виконання тестового завдання
1. Який птах є першим вісником весни
А. Зозуля
Б. Лелека
В. Грак ( Гайворон)
2. Хто з птахів повторює голоси інших птахів?
А. Шпак
Б. Ластівка.
В. Орел
3. Який птах є народним символом України?
А. Гуска
Б. Ластівка
В. Лелека
4. Які птахи прилітають, коли багато комах?
А. Ворони
Б. Соловей і ластівка
В. Гуси.
5. Хто з пташок не висиджує пташенят і навіть не будує гнізда?
А. Лелека.
Б. Зозуля.
В. Горобець.
2.. Гра «Хто більше» (Слайд 14)
- Діти, а які ви знаєте прикмети про птахів?
         Шпаки особливо голосно співають  - уночі піде дощ.
         Голуби розворкотілися – на тепло.
         Гуси сидять, поховавши голови, під крило – буде прохолодно.
         Журавель прилетів – скоро лід зійде.
Жайворонок з’явився – до тепла, а зяблик – до холоду.
3. Гра – « Я фантазую»
Як би я  був (була)  птахом,  я б  був (була б) …, тому що ….
4. Дидатична гра « Риба, птах, комаха»
-        Я називаю тварин:
риба - ви складаєте долонька до долоньки і імітуєте пла­вання риби; птах - розмахуєте руками, наче птах крилами; комаха - присідаєте.
(Лебідь, коник, щука, зозуля, сокіл, жайворонок, мураха, карась, сом, метелик, шпак, короп, соловей).
5. Гра «Можна – не можна».
Правила поведінки в природі.
- Уявіть, що ви знаходитесь у лісі, пригадайте, як слід поводитись там і чого не можна робити.
(Вчитель називає дію, а діти відповідають: «Можна» – «Не можна».)
- Спостерігати за тваринами.
- Диких тварин, їхніх дитинчат і пташенят забирати з природного середовища.
- Підгодовувати птахів.
- Прибирати місця відпочинку в лісі.
- Ловити метеликів, птахів.
- Руйнувати пташині гнізда.
- Обдирати кору з дерев.
- Руйнувати мурашники.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. Підбиття підсумків.
1. Бесіда
Наш урок добігає до кінця.
  - Чому різні птахи прилітають у неоднаковий час?

- З якими перелітними птахами ми сьогодні познайомились?
- Хто з них прилітає першим?

2. Вправа «Очікування» 
- Чи справдились ваші очікування від уроку?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
За роботу на уроці діти отримують пташку із домашнім завданням.
Читати підручник . Розповісти про пахів навесні.
Намалювати малюнок улюбленого птаха



Немає коментарів:

Дописати коментар